Skip to Main Content (Press Enter)

Logo UNITO
  • ×
  • Home
  • Pubblicazioni
  • Progetti
  • Persone
  • Competenze
  • Settori
  • Strutture
  • Terza Missione

UNI-FIND
Logo UNITO

|

UNI-FIND

unito.it
  • ×
  • Home
  • Pubblicazioni
  • Progetti
  • Persone
  • Competenze
  • Settori
  • Strutture
  • Terza Missione
  1. Pubblicazioni

Stress assessment with EEG and machine learning in affective VR environments

Articolo
Data di Pubblicazione:
2025
Abstract:
Stress is a reaction that occurs when a person perceives, with or without awareness, an imbalance between requests and available resources. Relying on this definition, we have carried out an experiment in a Virtual Reality environment to elicit (light) stress in the user and analyze the emotional responses with electroencephalography (EEG). The virtual environment is divided in eight parts; in each of them a stressor has been put in action, meaning that in every part the participants perform a task, but a specific resource is missing (time, knowledge, control, salvation, no or too many alternatives, engagement, self-confidence). EEG is used to assess the emotional response with the aid of Valence/Arousal/Dominance/Stress indicators presented in previous literature. Nine indicators calculated for 87 participants, labeled according to self-assessment replies (post-experimental questionnaires), were classified with eXtreme Gradient Boosting, k-Nearest Neighbor, Support Vector Machine and Random Forest classifiers. The lowest results in terms of accuracy were obtained with k-Nearest Neighbor (around 70 %), whilst the highest ones were obtained with eXtreme Gradient Boosting and Random Forest (above 98 %), showing that EEG could be a valuable tool to assess the emotional response in stressful situations, with a particular focus on the Stress indicators.
Tipologia CRIS:
03A-Articolo su Rivista
Keywords:
Affective computing; EEG; Emotion assessment; Machine learning; Stress; Virtual reality
Elenco autori:
Marcolin, Federica; Olivetti, Elena Carlotta; Jimenez, Ivonne Angelica Castiblanco; Passavanti, Giorgia; Moos, Sandro; Vezzetti, Enrico; Celeghin, Alessia
Autori di Ateneo:
CASTIBLANCO JIMENEZ Ivonne Angelica
CELEGHIN Alessia
Link alla scheda completa:
https://iris.unito.it/handle/2318/2068645
Pubblicato in:
NEUROCOMPUTING
Journal
  • Aree Di Ricerca

Aree Di Ricerca

Settori (21)


PE6_7 - Artificial intelligence, intelligent systems, natural language processing - (2024)

SH4_2 - Personality and social cognition; emotion - (2024)

SH4_4 - Neurocognitive psychology - (2024)

CIBO, AGRICOLTURA e ALLEVAMENTI - Farmacologia Veterinaria

CULTURA, ARTE e CREATIVITA' - Culture moderne

ECONOMIA, AZIENDE E ORGANIZZAZIONI - Benessere nelle Organizzazioni

ECONOMIA, AZIENDE E ORGANIZZAZIONI - Economia del lavoro, della famiglia e di genere

ECONOMIA, AZIENDE E ORGANIZZAZIONI - Economia sperimentale, comportamentale e della complessità

ECONOMIA, AZIENDE E ORGANIZZAZIONI - Storia e Metodologia dell'Economia

INFORMATICA, AUTOMAZIONE e INTELLIGENZA ARTIFICIALE - Digitalizzazione della Cultura e della Creatività

INFORMATICA, AUTOMAZIONE e INTELLIGENZA ARTIFICIALE - Digitalizzazione della Società e della Pubblica Amministrazione

INFORMATICA, AUTOMAZIONE e INTELLIGENZA ARTIFICIALE - Salute e Informatica

LINGUE e LETTERATURA - Anglistica e angloamericanistica

LINGUE e LETTERATURA - Francesistica

LINGUE e LETTERATURA - Linguistica

MEDICINA, SALUTE e BENESSERE - Psicologia clinica

PIANETA TERRA, AMBIENTE, CLIMA, ENERGIA e SOSTENIBILITA' - Diritto dell'Ambiente

PIANETA TERRA, AMBIENTE, CLIMA, ENERGIA e SOSTENIBILITA' - Informatica e Ambiente

SCIENZE MATEMATICHE, CHIMICHE, FISICHE - Fisica delle Particelle e dei Nuclei

SCIENZE MATEMATICHE, CHIMICHE, FISICHE - Laboratori innovativi, strumentazione e modellizzazione fisica

STORIA, FILOSOFIA ed EDUCAZIONE - Educazione e didattica innovative
  • Utilizzo dei cookie

Realizzato con VIVO | Designed by Cineca | 25.6.1.0