Skip to Main Content (Press Enter)

Logo UNITO
  • ×
  • Home
  • Pubblicazioni
  • Progetti
  • Persone
  • Competenze
  • Settori
  • Strutture
  • Terza Missione

UNI-FIND
Logo UNITO

|

UNI-FIND

unito.it
  • ×
  • Home
  • Pubblicazioni
  • Progetti
  • Persone
  • Competenze
  • Settori
  • Strutture
  • Terza Missione
  1. Terza Missione

Behavioral and neurophysiological indices of the racial bias modulation after virtual embodiment in other-race body

Articolo
Data di Pubblicazione:
2023
Abstract:
: Racial bias-nonconscious behavioral inclinations against people of other ethnic groups-heavily contributes to inequality and discrimination. Immersive virtual reality (IVR) can reduce implicit racial bias through the feeling of owning (embodying) a virtual body of a different "race"; however, it has been demonstrated only behaviorally for the implicit attitudes. Here, we investigated the implicit (racial IAT) and the neurophysiological (the N400 component of the event-related potentials for verbal stimuli that violated negative racial stereotypes) correlates of the embodiment-induced reduction of the implicit racial bias. After embodying a Black avatar, Caucasian participants had reduced implicit racial bias (IAT) but both groups showed the typical N400. This is the first evidence to suggest that virtual embodiment affects the evaluative component of the implicit biases but not the neurophysiological index of their cognitive component (i.e., stereotyping). This can inform interventions that promote inclusivity through the implicit/indirect procedures, such as embodiment.
Tipologia CRIS:
03A-Articolo su Rivista
Keywords:
Behavioral neuroscience; Neuroscience; Social interaction
Elenco autori:
Pyasik, Maria; Proverbio, Alice Mado; Pia, Lorenzo
Autori di Ateneo:
PIA Lorenzo
Link alla scheda completa:
https://iris.unito.it/handle/2318/1938972
Link al Full Text:
https://iris.unito.it/retrieve/handle/2318/1938972/1200848/PIIS2589004223021624.pdf
Pubblicato in:
ISCIENCE
Journal
Progetto:
Pia L. - Lo sport incarnato: riabilitazione motoria nell’atleta tramite Realtà Virtuale Immersiva (RVI)
  • Aree Di Ricerca

Aree Di Ricerca

Settori (11)


SH4_2 - Personality and social cognition; emotion - (2022)

SH4_5 - Attention, perception, action, consciousness - (2022)

CULTURA, ARTE e CREATIVITA' - Immaginazione: percezione, cognizione, immagine e linguaggio

ECONOMIA, AZIENDE E ORGANIZZAZIONI - Benessere nelle Organizzazioni

ECONOMIA, AZIENDE E ORGANIZZAZIONI - Economia del lavoro, della famiglia e di genere

ECONOMIA, AZIENDE E ORGANIZZAZIONI - Economia sperimentale, comportamentale e della complessità

ECONOMIA, AZIENDE E ORGANIZZAZIONI - Storia e Metodologia dell'Economia

INFORMATICA, AUTOMAZIONE e INTELLIGENZA ARTIFICIALE - Salute e Informatica

LINGUE e LETTERATURA - Linguistica

MEDICINA, SALUTE e BENESSERE - Psicologia clinica

STORIA, FILOSOFIA ed EDUCAZIONE - Educazione e didattica innovative
  • Utilizzo dei cookie

Realizzato con VIVO | Designed by Cineca | 25.7.0.0