Skip to Main Content (Press Enter)

Logo UNITO
  • ×
  • Home
  • Pubblicazioni
  • Progetti
  • Persone
  • Competenze
  • Settori
  • Strutture
  • Terza Missione

UNI-FIND
Logo UNITO

|

UNI-FIND

unito.it
  • ×
  • Home
  • Pubblicazioni
  • Progetti
  • Persone
  • Competenze
  • Settori
  • Strutture
  • Terza Missione
  1. Pubblicazioni

Insegnanti di sostegno e educazione inclusiva: una ricerca su atteggiamenti, autoefficacia, autovalutazione di conoscenze e competenze e comportamenti in classe

Articolo
Data di Pubblicazione:
2024
Abstract:
This exploratory study analyzes attitudes toward inclusion, self-efficacy in implementing inclusive education, knowledge, and skills for managing pupils with special needs, and behaviors implemented for school inclusion in a sample of 391 support teachers without specialization. The results highlight favorable attitudes towards inclusion but reveal the persistence of beliefs that justify the separation of students with special needs. Teachers report a good level of self-efficacy in inclusion but perceive themselves to be less competent in managing classroom dynamics. Many teachers, while perceiving themselves as skilled in managing relationships with colleagues and planning, perceive gaps in the knowledge and skills needed to implement effective inclusive education. Especially self-efficacy in implementing inclusive education appears to be related to knowledge, skills, and inclusive behaviors. This research suggests the need to strengthen the training of support teachers and promote inclusive behaviors to ensure effective inclusion.
Tipologia CRIS:
03A-Articolo su Rivista
Keywords:
inclusione scolastica, formazione insegnanti, diritti disabilità
Elenco autori:
Cecilia Marchisio; Federica Graziano; Alessandro Monchietto; Emanuela Calandri
Autori di Ateneo:
CALANDRI Emanuela
MARCHISIO Cecilia
MONCHIETTO Alessandro
Link alla scheda completa:
https://iris.unito.it/handle/2318/1988065
Link al Full Text:
https://iris.unito.it/retrieve/handle/2318/1988065/1323063/suppor%20teacher%20ECPS%202024.pdf
Pubblicato in:
JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES
Journal
  • Dati Generali
  • Aree Di Ricerca

Dati Generali

URL

https://doi.org/10.7358/ecps-2024-029-marc

Aree Di Ricerca

Settori (7)


SH3_11 - Social aspects of teaching and learning, curriculum studies, education and educational policies - (2022)

CULTURA, ARTE e CREATIVITA' - Culture moderne

SCIENZE MATEMATICHE, CHIMICHE, FISICHE - Storia e insegnamento della Matematica

SOCIETA', POLITICA, DIRITTO e RELAZIONI INTERNAZIONALI - Diritto Internazionale e dell'Unione Europea

SOCIETA', POLITICA, DIRITTO e RELAZIONI INTERNAZIONALI - Inclusione e disuguaglianze sociali

SOCIETA', POLITICA, DIRITTO e RELAZIONI INTERNAZIONALI - Statistica Applicata e Sociale

STORIA, FILOSOFIA ed EDUCAZIONE - Educazione e didattica innovative
  • Utilizzo dei cookie

Realizzato con VIVO | Designed by Cineca | 25.5.3.0