Skip to Main Content (Press Enter)

Logo UNITO
  • ×
  • Home
  • Pubblicazioni
  • Progetti
  • Persone
  • Competenze
  • Settori
  • Strutture
  • Terza Missione

UNI-FIND
Logo UNITO

|

UNI-FIND

unito.it
  • ×
  • Home
  • Pubblicazioni
  • Progetti
  • Persone
  • Competenze
  • Settori
  • Strutture
  • Terza Missione
  1. Pubblicazioni

Co-design and testing of an educational chatbot for teaching political representation through history

Contributo in Atti di convegno
Data di Pubblicazione:
2024
Abstract:
This paper presents the design and implementation of a chatbot developed to support history teaching in primary schools. The project was inspired by two main goals: on the one side, we wanted to involve teachers and educators in the creation of the chatbot, asking them to co-design both the character and the content to be delivered; on the other side, we wanted to test the use of dramatization techniques for the design of the chatbot. The validation of the chatbot was conducted through an experimental phase involving five primary school classes. The classes experience with the chatbot received positive ratings, thus confirming its capability to engage the users with its behavior and appearance. The study also demonstrates the importance of teacher collaboration in the development of educational technologies: the design principles behind chatbots illustrate the broader mechanics of how generative AI systems operate in tasks like content creation, problem-solving, and personalized interactions. This allowed us to introduce AI-based tools to the teachers in a conscious and participatory manner.
Tipologia CRIS:
04A-Conference paper in volume
Keywords:
AI and education; artificial characters; dramatization; Educational chatbots
Elenco autori:
Belligni E.; Capecchi S.; Cellie D.; Damiano R.; Scilabra C.; Zabbia M.
Autori di Ateneo:
BELLIGNI Eleonora
CAPECCHI Sara
CELLIE Davide
DAMIANO Rossana
SCILABRA CARLA
ZABBIA Marino
Link alla scheda completa:
https://iris.unito.it/handle/2318/2081180
Link al Full Text:
https://iris.unito.it/retrieve/handle/2318/2081180/1899793/12_paper.pdf
Titolo del libro:
CEUR Workshop Proceedings
Pubblicato in:
CEUR WORKSHOP PROCEEDINGS
Journal
CEUR WORKSHOP PROCEEDINGS
Series
Progetto:
Chi decide per noi? Percorsi tra Storia ed Educazione Civica dall'università alla scuola primaria
  • Dati Generali
  • Aree Di Ricerca

Dati Generali

URL

https://ceur-ws.org/Vol-3902/12_paper.pdf

Aree Di Ricerca

Settori (14)


PE6_7 - Artificial intelligence, intelligent systems, natural language processing - (2024)

PE6_9 - Human computer interaction and interface, visualisation - (2024)

CIBO, AGRICOLTURA e ALLEVAMENTI - Farmacologia Veterinaria

CULTURA, ARTE e CREATIVITA' - Culture moderne

INFORMATICA, AUTOMAZIONE e INTELLIGENZA ARTIFICIALE - Digitalizzazione della Cultura e della Creatività

INFORMATICA, AUTOMAZIONE e INTELLIGENZA ARTIFICIALE - Digitalizzazione della Società e della Pubblica Amministrazione

INFORMATICA, AUTOMAZIONE e INTELLIGENZA ARTIFICIALE - Industria X.0

INFORMATICA, AUTOMAZIONE e INTELLIGENZA ARTIFICIALE - Salute e Informatica

LINGUE e LETTERATURA - Anglistica e angloamericanistica

LINGUE e LETTERATURA - Francesistica

PIANETA TERRA, AMBIENTE, CLIMA, ENERGIA e SOSTENIBILITA' - Diritto dell'Ambiente

PIANETA TERRA, AMBIENTE, CLIMA, ENERGIA e SOSTENIBILITA' - Informatica e Ambiente

SCIENZE MATEMATICHE, CHIMICHE, FISICHE - Fisica delle Particelle e dei Nuclei

SCIENZE MATEMATICHE, CHIMICHE, FISICHE - Laboratori innovativi, strumentazione e modellizzazione fisica
  • Utilizzo dei cookie

Realizzato con VIVO | Designed by Cineca | 25.6.1.0