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  1. Progetti

Political Persuasion - Finanziamento dell’Unione Europea – NextGenerationEU – missione 4, componente 2, investimento 1.1.

Progetto
Over the last decades, the digitalization of information and the rise of social networks have drastically changed communication. This is particularly true in politics. Politicians can now reach a large part of the electorate through direct, unmediated messages over social media. Traditional media adapted providing information in real time on their digital outlets. Citizens have become information providers themselves by generating and sharing news. The increase in the flow of information made it hard to verify their accuracy. This increased the scope for fake news and gave information providers (whether media or politicians) more opportunities to steer voters’ beliefs in their preferred direction. How did these changes affect the quality of information, the voters’ beliefs about key political issues, the degree of polarization in the electorate, and, ultimately, the quality of political decision making? The answer to this question is fundamental to guarantee a well-functioning democratic process. In this research project, we will address this issue by studying political persuasion, the factors that enable it, and its implications on the ability of voters to hold politicians accountable and to limit their extractive behavior. Our project will develop along three complementary research lines
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  • Aree Di Ricerca
  • Pubblicazioni

Dati Generali

Partecipanti

GALLICE Andrea Pier Giovanni   Responsabile scientifico  

Referenti

VIZZANI Marisa   Amministrativo  

Dipartimenti coinvolti

SCIENZE ECONOMICO-SOCIALI E MATEMATICO-STATISTICHE   Principale  

Tipo

PRIN 2022

Finanziatore

Ministero dell'Università e della Ricerca
Ente Finanziatore

Capofila

Università degli Studi di PADOVA

Partner (3)

Libera Università di BOLZANO
Università "Cà Foscari" di VENEZIA
Università degli Studi di TORINO

Contributo Totale Ottenuto (EURO)

33.400€

Periodo di attività

Settembre 28, 2023 - Settembre 27, 2025

Durata progetto

24 mesi

Aree Di Ricerca

Settori (13)


SH1_13 - Public economics; political economics; law and economics - (2020)

SH1_8 - Microeconomics; game theory - (2020)

Settore SECS-P/06 - Economia Applicata

CULTURA, ARTE e CREATIVITA' - Economia del patrimonio e delle industrie culturali

ECONOMIA, AZIENDE E ORGANIZZAZIONI - Economia del lavoro, della famiglia e di genere

ECONOMIA, AZIENDE E ORGANIZZAZIONI - Economia sperimentale, comportamentale e della complessità

ECONOMIA, AZIENDE E ORGANIZZAZIONI - Geografia Economica

ECONOMIA, AZIENDE E ORGANIZZAZIONI - Mercati Finanziari e Capitale Bancario

ECONOMIA, AZIENDE E ORGANIZZAZIONI - Storia e Metodologia dell'Economia

ECONOMIA, AZIENDE E ORGANIZZAZIONI - Teorie Economiche

INFORMATICA, AUTOMAZIONE e INTELLIGENZA ARTIFICIALE - Digitalizzazione della Società e della Pubblica Amministrazione

SOCIETA', POLITICA, DIRITTO e RELAZIONI INTERNAZIONALI - Diritto Commerciale e Tributario

SOCIETA', POLITICA, DIRITTO e RELAZIONI INTERNAZIONALI - Innovazione, tecnologie e territorio

Parole chiave (6)

  • ascendente
  • decrescente
Behavioral Political Economy
Electoral Campaigns
Information Transmission
Persuasion
Political accountability
mediation
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